Obecnie prawo nie zawiera obowiązku wystawiania rachunków, których miejsce zajęły faktury uproszczone. Niezależnie jednak od tego podatnik może posługiwać się dokumentem, który w nazwie posiadać będzie nazwę „rachunek”, a ze względu na posiadanie wszystkich danych niezbędnych fakturze, spełni również warunki minimalne uznania dokumentu za fakturę.
Prawo nie zawierało form korygowania rachunków uproszczonych, nie mówiło w szczególności o notach korygujących rachunki lub rachunkach korygujących. Obecnie, ze względu na to, że korekty dotyczą tak naprawdę dokumentów będących fakturami, również korekty sporządza się w sposób właściwy dla błędów zauważonych na fakturach.
Stąd też błędy odnalezione przed wydaniem faktury, mogą być eliminowane poprzez anulowanie faktury i wystawienie następnej, natomiast błędy odnalezione później nie mogą być usuwane poprzez anulowanie faktury, lecz poprzez wystawianie faktur korygujących faktury poprzednie.
W zależności od rodzaju błędu na rachunku (fakturze), korekty mogą być usuwane:
przez wystawiającego fakturę pierwotną - fakturą korygującą,
Noty korygujące nie mogą jednak dotyczyć wszystkich pozycji faktury, stąd gdy nabywca nie jest uprawniony do wystawienia noty, ma obowiązek zwrócić się do sprzedawcy z wnioskiem (informacją) o niewłaściwym wystawieniu faktury oraz prośbą o skorygowanie jej treści fakturą korygującą.
Notą korygować nie można danych wskazanych na pierwotnej fakturze określających:
W zakresie powyższych danych podatnik powinien przekazać wystawcy informację o błędach, które powinny zostać przez niego skorygowane poprzez wystawienie faktury korygującej.
Uproszczone faktury, które sa w tym przypadku korygowane muszą zawierać co najmniej:
Art. 106j, art. 106k ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011, nr 177, poz. 1054). Par. 3 z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. 2013, poz. 1485).
PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji.
Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.
Dołącz do programu resellerskiego i zostań specjalistą od przyjaznych formularzy, e-deklaracji i e-administracji, ponieważ fillup to formalności wypełnione.