Dziennik Gazeta Prawna
KW-WPIS (od 14.07.2023r.) Wniosek o wpis w księdze wieczystej

Druk KW-WPIS (od 14.07.2023r.) Wniosek o wpis w księdze wieczystej

0(0)
31 360
Wersja: 14.07.2023
Obowiązuje od 14.07.2023

Do czego stosuje się KW-WPIS (od 14.07.2023r.)

Ten wzór formularza KW-WPIS obowiązuje od dnia 14.07.2023r.

Składając wniosek o wpis w księdze wieczystej należy wyraźnie zaznaczyć jakie jest nasze żądanie wpisu:

  • odłączenie / wyodrębnienie z księgi wieczystej części nieruchomości i przyłączenie jej do innej istniejącej już księgi wieczystej,
  • sprostowanie oznaczenia nieruchomości,
  • żądanie ujawnienia budynku lub urządzenia,
  • wpis właściciela (współwłaściciela), użytkownika wieczystego (współużytkownika wieczystego), uprawnionego (współuprawnionego),
  • wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki.

Jeśli przedmiotem żądania jest odłączenie/ wyodrębnienie z księgi wieczystej części nieruchomości i przyłączenie tej części do innej istniejącej księgi wieczystej należy podać we wniosku numer księgi wieczystej, z której część nieruchomości zostanie odłączona/ wyodrębniona.

Do wniosku należy dołączyć formularz "KW-ZAD Żądanie wpisu w księdze wieczystej" jeśli wnioskodawca wnosi o wpis, zmianę lub wykreślenie więcej niż dwóch:

  • współwłaścicieli, współużytkowników wieczystych lub współuprawnionych,
  • praw (innych niż własność, użytkowanie wieczyste, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu), roszczeń, ograniczeń w rozporządzaniu nieruchomością, hipotek. 

Załącznik "KW-WU Wnioskodawca / uczestnik postepowania" należy wypełnić i dołączyć do tego wniosku w przypadku, gdy trzy sekcje 'Dane wnioskodawcy/ uczestnika postępowania' nie pozwalają na wpisanie wszystkich wnioskodawców lub uczestników postepowania.

Jeżeli w imieniu wnioskodawcy/ uczestnika postępowania występuje pełnomocnik lub przedstawiciel ustawowy należy obowiązkowo wypełnić i załączyć formularz "KW-PP Pełnomocnik / przedstawiciel ustawowy".

W przypadku, gdy w imieniu wnioskodawcy/ uczestnika postępowania występuje pełnomocnik, do wniosku należy również dołączyć odpowiednie pełnomocnictwo.

Pouczenie:

- Formularz należy wypełnić w języku polskim, czytelnie, drukowanymi literami, bez skreśleń i poprawek, na maszynie, na komputerze lub ręcznie, zgodnie z opisem pól.

- Wnioskodawca wypełnia tylko pola jasne wniosku, z tym, że pola niewypełnione należy przekreślić.

- Wniosek można złożyć w biurze podawczym wydziału ksiąg wieczystych lub nadać w urzędzie pocztowym na adres tego wydziału

Formularz ma w programie Fillup włączoną opcję automatycznego przekreślania niewypełnionych pól. Przekreślenia pustych pól będą widoczne dopiero na wydrukowanym formularzu.

Więcej informacji: Biuletyn informacji publicznej Ministerstwa Sprawiedliwości

Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (z późn. zm.); - Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 lutego 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu udostępniania urzędowych formularzy pism procesowych w postępowaniu cywilnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 269) - załącznik nr 2; - Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 marca 2016 r. zmieniające rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu udostępniania urzędowych formularzy pism procesowych w postępowaniu cywilnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 416) - Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów i sposobu udostępniania urzędowych formularzy pism procesowych w postępowaniu cywilnym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1338) - Obwieszczenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 20 września 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie określenia wzorów i sposobu udostępniania urzędowych formularzy pism procesowych w postępowaniu cywilnym (Dz.U. 2023 poz. 2179)

Nota prawna

PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji.

Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.

Płatny
ePUAP
Eksport do XML
Eksport do PDF