Dziennik Gazeta Prawna

ZUS PEL Pełnomocnictwo - z wysyłką do PUE ZUS

ZUS PEL Pełnomocnictwo - z wysyłką do PUE ZUS

Aby pracownik firmy, pracownik biura rachunkowego lub inna osoba mogła w imieniu ubezpieczonego, płatnika bądź firmy załatwiać sprawy w ZUS, konieczne jest udzielenie takiej osobie pełnomocnictwa. Składa się je na formularzu ZUS PEL. Najnowsza wersja tego formularza obowiązuje od 8 października 2024 r.

Do czego służy formularz ZUS PEL?

Osoba składająca formularz ZUS PEL udziela w ten sposób wybranej osobie pełnomocnictwa do załatwiania w ZUS spraw w jej imieniu. W treści tego formularza znajdują się: 

  • dane osoby udzielającej pełnomocnictwa,
  • informacja, czy osoba udzielająca pełnomocnictwa działa we własnym imieniu, czy w imieniu podmiotu, który reprezentuje,
  • dane pełnomocnika,
  • informacja o zakresie pełnomocnictwa,
  • informacja o czasie obowiązywania pełnomocnictwa.

Kto może złożyć formularz ZUS PEL?

Formularz ZUS PEL wypełnia osoba, która chce upoważnić wybraną przez siebie osobę do załatwiania w ZUS spraw w swoim imieniu. Jeżeli upoważniającym jest spółka, która ma wieloosobowe przedstawicielstwo i wymagane jest wpisanie danych więcej niż jednej osoby, do formularza należy dołączyć załącznik PEL-Z. Ten załącznik powinien zostać podpisany przez wszystkie osoby udzielające pełnomocnictwa. W treści formularza ZUS PEL szczegółowo określa się zakres udzielonego pełnomocnictwa. Na formularzu ZUS PEL nie można udzielić pełnomocnictwa dotyczącego spraw związanych z kontrolą ZUS. Aby upoważnić inną osobę do reprezentowania płatnika składek podczas kontroli ZUS, należy wypełnić i złożyć odrębny formularz PEL-K.

W jakim terminie należy składać formularz ZUS PEL?

Przepisy nie określają terminu, w jakim należy złożyć formularz ZUS PEL. Ubezpieczony, płatnik lub reprezentant osoby prawnej chce upoważnić inną osobę go kontaktowania się z ZUS w jego imieniu lub w imieniu tej osoby prawnej. W formularzu określa się natomiast terminy obowiązywania pełnomocnictwa. 

Gdzie i w jakiej formie składać formularz ZUS PEL?

Druk pełnomocnictwa ZUS PEL można złożyć osobiście w oddziale ZUS lub przekazać w formie elektronicznej, korzystając z Platformy Usług Elektronicznych ZUS, podpisując je w jeden z dostępnych sposobów - profilem zaufanym, podpisem osobistym (e-dowodem) lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Wymagane informacje do formularza ZUS PEL

Formularz ZUS PEL składa się z pięciu sekcji. W pierwszej osoba udzielająca pełnomocnictwa podaje swoje dane: imię i nazwisko, adres, datę urodzenia i numer PESEL bądź serię i numer dokumentu potwierdzającego jej tożsamość. Może również podać numer telefonu do kontaktu (nie jest to obowiązkowe).

Druga sekcja służy do określenia, w jakim charakterze działa osoba udzielająca pełnomocnictwa - czy robi to we własnym imieniu jako osoba ubezpieczona, we własnym imieniu jako płatnik składek w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (należy wówczas podać numer NIP) czy jako reprezentant osoby prawnej, np spółki (należy wówczas podać podstawowe dane reprezentowanego podmiotu - NIP, nazwę, adres siedziby, REGON). Jeżeli do formularza dołączany jest formularz PEL-Z, należy to również wskazać w tej sekcji.

Trzecia sekcja formularza jest przeznaczona do wpisania danych pełnomocnika. Wymagany jest taki sam zakres danych, jak w przypadku osoby udzielającej pełnomocnictwa, a więc imię i nazwisko tej osoby, jej adres, data urodzenia oraz numer PESEL bądź seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość. Opcjonalnie można podać także numer telefonu do kontaktu.

W czwartej sekcji osoba udzielająca pełnomocnictwa określa jego zakres. I tak pełnomocnik może być upoważniony do:

  • załatwiania w ZUS wszystkich spraw mocodawcy lub reprezentowanego przez niego podmiotu, 
  • wyłącznie do otrzymywania deklaracji PIT mocodawcy (dotyczy to osób, które pobierają świadczenia emerytalno-rentowe lub zasiłki z ZUS),
  • do załatwienia w ZUS konkretnej czynności bądź sprawy - wówczas w formularzu należy opisać, jaka to czynność lub sprawa.

Osobna podsekcja dotyczy dostępu do konta mocodawcy na Platformie Usług Elektronicznych. Pełnomocnictwo udzielane przez osobę fizyczną może obejmować pełny dostęp do konta lub umożliwiać pełnomocnikowi pełnienie tylko określonej roli:

  • ubezpieczonego: obejmuje wówczas dostęp do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej, danych o zgłoszeniach do ubezpieczeń, informacji o podstawach i składkach, zwolnieniach lekarskich, składkach zgromadzonych w OFE i na subkoncie w ZUS, świadczeniach dla rodziny,
  • świadczeniobiorcy: zapewnia dostęp do informacji o świadczeniach, które wypłacił ZUS, informacji o świadczeniach dla rodziny, do zwolnień lekarskich i formularzy PIT,
  • płatnika składek: obejmuje dostęp do rozliczeń z ZUS, do danych osób zgłoszonych do ubezpieczeń oraz do ich elektronicznych zwolnień lekarskich a także dostęp do aplikacji ePłatnik
  • komornika.

Pełnomocnictwa do pełnienia roli ubezpieczonego, świadczeniobiorcy i płatnika składek mogą zostać dodatkowo ograniczone wyłącznie do korespondencji. 

Z kolei pełnomocnictwo udzielane przez przedstawiciela innego podmiotu (spółki) może dotyczyć wyłącznie roli płatnika składek.

Ostatnia sekcja formularza ZUS PEL służy do wskazania początkowej i końcowej daty obowiązywania pełnomocnictwa oraz do złożenia podpisu. Jeżeli któraś z tych dat nie zostanie wpisana, pełnomocnictwo obowiązuje od dnia, w którym formularz dotrze do ZUS, do odwołania. 

Jak obliczyć składki ZUS przedsiębiorcy?

Prowadzisz firmę? W celu wyliczenia wysokości składek ZUS przedsiębiorcy skorzystaj z kalkulatora ZUS >>

Zmiany w nowej wersji druku

  • zmiana podstawy prawnej
  • nowa wersja formularza

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (art. 95-109) (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (art. 28-33) (Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168, z późn. zm.)

Nota prawna

PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji.

Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.

Zostań resellerem fillup

Dołącz do programu resellerskiego i zostań specjalistą od przyjaznych formularzy, e-deklaracji i e-administracji, ponieważ fillup to formalności wypełnione.