Dziennik Gazeta Prawna
ZoPPkPiR Zawiadomienie o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów

Druk ZoPPkPiR Zawiadomienie o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów

0(0)
423
Wersja: 03.09.2015

Do czego stosuje się ZoPPkPiR

Podatnicy rozliczający się na zasadach ogólnych lub według podatku liniowego, którzy nie są zobowiązani do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych, są obowiązani założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów. Innego rodzaju ewidencje prowadzą podatnicy rozliczający się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, kartą podatkową czy podatkiem tonażowym. 

Księgę założyć należy na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego. 

Ci podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej albo w poprzednim roku podatkowym korzystali ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym lub prowadzili księgi rachunkowe, są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o prowadzeniu księgi w terminie 20 dni od dnia jej założenia. Nie przy tym znaczenia, czy księgę prowadzić będą w formie papierowej, elektronicznie czy też powierzą ten obowiązek biuru rachunkowemu. 

Nie sporządzono standardowego wzoru zawiadomienia, stąd też organ musi z niego móc po prostu uzyskać informację, że podatnik będzie taką księgę prowadził. 

Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki jawnej osób fizycznych lub spółki partnerskiej, zawiadomienie, składają wszyscy wspólnicy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania każdego z nich.

W przypadku, gdy na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest dodatkowo obowiązany:

  • w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia umowy z biurem rachunkowym zawiadomić o tym naczelnika urzędu skarbowego, któremu zostało złożone zawiadomienie o prowadzeniu księgi, wskazując nazwę i adres biura, miejsce (adres) prowadzenia oraz przechowywania księgi i dowodów związanych z jej prowadzeniem;
  • prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję sprzedaży.

Natomiast księgi prowadzone komputerowo zmuszają podatnika do:

  • określenia na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg;
  • stosowania programu komputerowego zapewniającego bezzwłoczny wgląd w treść dokonywanych zapisów oraz wydrukowanie wszystkich danych w porządku chronologicznym, zgodnie z wzorem księgi;
  • przechowywania zapisanych danych na magnetycznych nośnikach informacji, do czasu wydruku zawartych na nich danych, w sposób chroniący przed zatarciem lub zniekształceniem tych danych albo naruszeniem ustalonych zasad ich przetwarzania.

Na koniec każdego miesiąca w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, podatnik prowadzący księgi komputerowo jest obowiązany sporządzić wydruk zapisów dokonanych za dany miesiąc, w sposób zgodny ze wzorem księgi.

Podstawa prawna

par. 10 rozporządzenia z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475).

Nota prawna

PAMIĘTAJ! Gdy wypełnisz formularz - przeczytaj go uważnie w wersji ostatecznej lub skonsultuj się ze specjalistą! Udostępnione przez nas wzory druków, formularzy, pism, deklaracji lub umów należy zawsze właściwie przetworzyć, uzupełnić lub dopasować do swojej sytuacji.

Pamiętaj, że podpisując dokument kształtujesz nim swoje prawa lub obowiązki, zatem zachowaj należytą uwagę przy zmianach i jego wypełnianiu. Ze względu na niepowtarzalność każdej czynności, samodzielnie lub na podstawie opinii specjalisty musisz ocenić, czy wykorzystany formularz zastał zastosowany przez Ciebie odpowiednio do stanu faktycznego, prawnego lub zamierzonego celu.

Płatny
ePUAP
Eksport do DOC
Eksport do XML
Eksport do PDF

Zostań resellerem fillup

Dołącz do programu resellerskiego i zostań specjalistą od przyjaznych formularzy, e-deklaracji i e-administracji, ponieważ fillup to formalności wypełnione.